Imate bolne menstruacije? Ovo je tekst za vas.

Imate bolne menstruacije?  Ovo je tekst za vas!

Endometrioza, bolest žena s bolnom menstruacijom

Endometrioza je vrlo česta kronična bolest koju karakterizira rast sluznice maternice (endometrija) koja menstruira izvan maternice, stvarajući, najčešće na jajnicima ciste ispunjene gustim, čokoladnim sadržajem uz obilje priraslica uokolo. Od endometrioze boluje oko 15% žena reproduktivne dobi, to je bolest mlađih žena koje menstruiraju.

Endometrioza je bolest koja se katkada teško dijagnosticira, pa i to utječe na procjenu pojavnosti. Svakako, ranije se utvrđuje u onih žena koje imaju problem sa zanošenjem. Endometrioza je bolest koja napreduje, pa su simptomi sve izraženiji  tijekom vremena. Nažalost od pojave prvih simptoma do početka liječenja prođe više godina. Kroničnu zdjeličnu bol i bolne menstruacije imaju skoro sve pacijentice s endometriozom, obilne menstruacije i bolni snošaj ima više od 60% oboljelih, oko 80% ima bolove pri stolici i nadutost a neplodno je 20-30% oboljelih.

Endometrioza nastaje retrogradnom menstruacijom zbog retrogradnih kontrakcija maternice pa stanice sluznice tj. endometrija dolaze u zdjelicu. Iako tu pojavu nalazimo i kod 70% žena, zbog  greške imunosnog sustava, promijenjene funkcije stanica, uz promijenjeni odgovor tkiva na hormone dolazi  do implantacije endometrija na "krivom mjestu" i pojave endometrioze kao lokalne, sterilne upale potrbušnice.

Dijagnoza se postavlja kombinacijom više metoda, od iscrpne anamneze, dakle podataka o simptomima, palpacijskog pregleda, laboratorijskih pretraga (biljeg CA125 koji je blago povišen) i dakako ultrazvuka. Ultrazvučni aparati nove generacije značajno su doprinijeli preciznosti dijagnoze iako se ultrazvukom ne mogu vidjeti sitne promjene i priraslice. Magnetna rezonancija odlična je dopuna ultrazvučnom nalazu. Potpuno sigurna dijagnoza postavlja se laparoskopijom, endoskopskom kirurškom metodom kojom se uvođenjem laparoskopa kroz pupak mogu vidjeti promjene, a većinu i odstraniti.

Endometrioza jest benigna bolest ali svojom simptomatologijom i utjecajem na plodnost bitno utječe na  kvalitetu  života pa je zabrinutost na mjestu.
Čim dijagnosticiram endometriozu, savjetujem liječenje i redoviti nadzor promjena. Naravno, nužan je individualizirani pristup, a ženama koje žele zanijeti savjetujem trudnoću. Endometrioza se liječi individualiziranim pristupom. Brojne su mogućnosti liječenja, bez suglasja u struci o optimalnom pristupu. Žena mora imati potpunu autonomiju u odabiru liječenja, liječnicima je dužnost dati dobru informaciju Endometrioza se liječi kirurški i medikamentozno ili njihovom kombinacijom. Kirurško liječenje savjetujemo onima koje imaju uznapredovalu bokest i/ili promjene (endometriome) veće od 4 cm u promjeru. Kombinirana oralna kontracepcija najbolji je način liječenja bolova u žena koje imaju endometriozu. Savjetuje se produženi način uzimanja bez sedmodnevnih pauzi tijekom 6 mjeseci ili duže. Postoperativna primjena kombiniranih oralnih kontraceptiva redovita je prihvaćena praksa koja prevenira ponovnu pojavu endometrioma. Također se uspješno primjenjuju gestageni, hormoni koji nemaju rizike  (od npr. troboembolija) ali imaju česte nuspojave (probojna krvarenja). Liječenje je najčešće dugotrajno, ovisi o stupnju bolesti, dobi, želji za trudnoćom. U 30-40% neplodnih nalazi se endometrioza, a uznapredovala bolest povisuje rizik od neplodnosti. Minimalno izražena endometrioza ne povezuje se s neplodnošću. Endometrioza ne povećava rizik od spontanoga pobačaja. Mnogi vjeruju da se endometrioza može u potpunosti izliječiti što nije točno. Mogu se bitno umanjiti ili čak skoro potpuno eliminirati simptomi, kirurškim putom reducirati promjene i očuvati plodnost ali ipak endometriozu valja promatrati kao kroničnu upalnu bolest koja napreduje. Stoga je redoviti ginekološki, posebno ultrazvučni nadzor iskusnoga ginekologa-inje nužan. Također valja znati, na što ne misle ni mnogi liječnici, da oko 38% djevojaka ima prve simptome prije 15. godine života, u prvome redu bolnu menstruaciju i bol u maloj zdjelici.

Dr.sc. Jasenka Grujić specijalistica za ginekologiju i porodništvo
Ginekološka poliklinika Grujić Gupčeva zvijezda 3A